نیتیو اسکریپت (NativeScript) چیست ؟

نیتیو اسکریپت ( Native Script ) یک پلتفرم طراحی و ساخت اپلیکیشن های نیتیو یا بومی (Native) با استفاده از تکنولوژی های وب است . این به این معناست که نه تنها می توانید با استفاده از زبان هایی مانند Javascript یا Typescript اپلیکیشن های کاملا نیتیو برای موبایل طراحی و پیاده سازی کنید ، بلکه می توانید آنها را روی چندین پلتفرم مختلف اجرا کنید .

استفاده از Nativescript با فریم ورک Angular
Native Script

توسعه

نیتیو اسکریپت در مارس سال ۲۰۱۵ میلادی به صورت نسخه بتا و بعد از دو ما اولین نسخه آن ( ۱٫۰٫۰ ) منتشر شد. این فریم ورک پس از انتشار محبوبیت خاصی پیدا کرد به طوری که پس از مدت کوتاهی حدود ۱۵۰۰ طرفدار در تویتر پیدا کرد. در این فریم ورک بیش از ۶۰۰ پلاگین وجود داره که به طور رسمی یا توسط جامعه متن باز ( Open source community ) پشتیبانی میشن که میتونید از طریق Nativescript Marketplace اونا رو مشاهده کنید.

ساختار

Nativescript و تمام پلاگین ها و تمام وابستگی هاش (Dependencies) توسط NodeJS نوشته شدند و با استفاده از npm مدیریت می شن و برای کامپایل (Compile) نرم افزار خروجی از اس دی کی (SDK) سیستم عامل هدف استفاده میشه که در اندروید از Android Studio و در اپل (IOS) از نرم افزار xCode استفاده می شه.

قسمت کاربری یا UI برنامه ها توسط XML با المان های نیتیو سیستم عامل مورد نظر طراحی می شه و قسمت منطق یا Logic رو می تونین از Typescript یا Javascript استفاده کنید.

استفاده از تکنولوژی های جدید

نیتیو اسکریپت از فریم ورک های Vue و Angular پشتیبانی کامل داره و به شما این اجازه رو میده که از تکنولوژی های فرانت اند (Front-end) که بلدین برای ساخت اپلیکیشن های اندرویدی و IOS استفاده کنین .

فقط باید دقت داشته باشین که تمام تگ های HTML استفاده شده در وب در نیتیو اسکریپت قابل استفاده نیست و باید از تگ های XML نیتیو به جای اونا استفاده بشه .

به طور مثال به جای کد

<span> hello </span>

باید از کد

<Label text="hello"/>

استفاده کرد .

ولی تمام دایرکتیو (Directive) های Vue و Angular قابل استفاده است .

نصب و یادگیری

برای استفاده از تمام امکانات می تونین به وبسایت Nativescript مراجعه کنین و برای یاد گیری یا حتی نوشتن یک برنامه کامل می تونین از ادیتور تحت وب Nativescript Playground با امکان پیش نمایش زنده روی موبایل یا شیبه ساز (Emulator) استفاده کنین.

( یه بدی خیلی بزرگ Playground اینه که Dark mode نداره 😩. )

زمین بازی آنلاین نیتیو اسکریپت

با توجه به تمام مطالب گفته شده ، سوال اینجاست که آیا میشه از Nativescript به عنوان یک جایگزین برای اپلیکیشن های بومی یاد کرد ؟ نیازه بدونین که این فریم ورک تا حدودی دستتونو می بنده و دسترسی هایی که برنامه ای مثل Android Studio به شما میده رو ندارید ولی اگر درست ازش استفاده کنین برای برنامه های فروشگاه های آنلاین ، مقالات ، آموزش ها ، کتاب و … کاملا قابل استفاده هست با این تفاوت که پیاده سازیش از پیاده سازی یه برنامه با استفاده از Android Studio و xCode راحت تره و نیاز به متخصص نداره.